יום ראשון, 14 בפברואר 2016

כיצד ניתן לסגור תיק פלילי בהסדר?



בין אם כדי להפחית מכמות התיקים הפליליים המנוהלים בבית המשפט, ובין אם כדי למנוע העמדתם לדין של אנשים נורמאטיביים בעבירות קלות יחסית, יצר המחוקק הליך חדש, שבמסגרתו תובע, יכול להורות על סגירת תיק פלילי, בכפוף לתנאים מסוימים. הליך זה נקרא "סגירת תיק בהסדר". כיצד ניתן לעשות זאת? 

מהו סגירת תיק בהסדר?

בשנת 2014 נכנס לתוקפו תיקון מספר 66 לחוק סדר הדין הפלילי, [נוסח משולב], התשמ"ב- 1982. התיקון, הקנה לתובע או פרקליט סמכות לסגור תיקים פליליים, בהסדר עם הנאשם. זאת עוד בטרם הוגש נגד חשוד כתב אישום, וגם אם קיימות ראיות להעמדתו של שעשויות להביא ברמת סבירות גבוהה להרשעה פלילית.
עד אותו התיקון, קבע החוק כי אם ישנן ראיות להעמדה לדין, ועניין לציבור להעמדה לדין, אז על התובע להגיש כתב אישום. התיקון, מקנה לתובע שיקול דעת להציע הסדר לנאשם, אם ההסדר יענה על האינטרס הציבורי, ובכפוף לכך שהנאשם ימלא אחר ההסדר כמובן.
התיקון, לא חל על כל סוגי העבירות הפליליות, אלא רק על עבירות מסוג חטא ועוון. כאשר עבירת חטא היא עבירה שעונשה הוא מאסר של עד שלושה חודשים. עבירת עוון היא עבירה שעונשה נע בין שלושה חודשי מאסר עד שלוש שנות מאסר. 

מתי יכול התובע לסגור תיק בהסדר?

התיקון מקנה לתובע סמכות לסגור תיק בהסדר בהתקיימם של שני תנאים: התנאי הראשון הוא במקרה שבו התובע סבור שהחשוד ביצע עבירה, אך העונש ההולם את אותה עבירה הוא לא מאסר בפועל. התנאי השני הוא שלחשוד אין רישום פלילי קודם, בחמש השנים שקדמו לעבירה, ושאין בעניינו משפטים או חקירות התלויות ועומדות.
למעשה, האפשרות לסגור תיק בהסדר נועדה להקל עם נאשמים נורמאטיביים שחטאו בעבירות לא חמורות במיוחד. התיקון כאמור לא חל על עבירות פשע, שדינן 3 שנות מאסר ומעלה, שכן עבירות אלו כוללות את העבירות החמורות יותר במצויות בספר החוקים (למשל, שוד, תקיפה, עבירות מין חמורות ועוד). 

האם ניתן להטיל תנאים כדי לסגור תיק בהסדר?

ככל שהתובע מצא לנכון לסגור תיק פלילי בהסדר עם חשוד בפלילים, התיקון מקנה לו את הסמכות לקבוע תנאים לכך. במסגרת ההסדר, קובע החוק כי על התובע להסביר לחשוד את פרטי העובדות שבגינן הוא יכול להגיש נגדו כתב אישום, וכן, עליו להסביר בהחלטה מנומקת מדוע הוא מוצא לנכון לסגור את התיק בהסדר. את הנימוק, ואת טיוטת כתב האישום שלא תוגש נגד הנאשם, הוא ישמור בתיק הפלילי.
אם מצא התובע שיש מקום לסגור את התיק בהסדר, הוא רשאי כאמור לכלול תנאים במסגרתו, ועל החשוד יהיה למלא אחר התנאים, אחרת התובע יוכל בעתיד להגיש את כתב האישום. בין התנאים שאפשר לכלול בהסדר הם: התובע רשאי להורות לחשוד לשאת בתשלום קנס לטובת אוצר המדינה, התשלום יכול להיעשות עד שנה, ולא מעבר לכך. התובע רשאי להורות לחשוד לשלם פיצויים לקורבן העבירה, התובע רשאי להורות לחשוד לחתום על התחייבות שלא לעבור עבירה דומה במשך שנה. התובע גם רשאי להורות לנאשם לקחת חלק בתוכנית שיקום או טיפול, או לבצע עבודות לתועלת הציבור (בהתנדבות) למשך שנה אחת. 

האם חשוב להסתייע בעורך דין פלילי לצורך סגירת תיק בהסדר?

ניהול משא ומתן מול רשויות התביעה, מצריך ניסיון רב והבנה של הדין הפלילי, לכן הסתייעות בעורך דין פלילי היא מהותית במקרה שבו עתיד להיות מוגש כתב אישום נגד חשוד. רק עורך דין פלילי מיומן יכול למקסם את הישגיו של החשוד במסגרת משא ומתן לסגירת תיק בהסדר. 

אם חשוד מפר את תנאי ההסדר?

חשוב להדגיש בתחילה, שנאשם יכול לסרב להצעת תובע לסגירת תיק בהסדר. אז התובע יגיש את כתב האישום נגד הנאשם, וינוהל משפט פלילי רגיל. אך אם הנאשם קיבל את תנאי ההסדר, וחתם עליהם, אז התיק ייסגר מטעמים של "סגירת תיק בהסדר". אך ככל שנאשם לא עמד בתנאי ההסדר, הרי שאז ניתן יהיה לפעול באופן הבא:
אם הוטל נגד הנאשם קנס או פיצוי לקורבן, אז רשות האכיפה והגבייה ("ההוצאה לפועל") יכולה לפעול לגביית התשלום, על כל ההשלכות של כך (לדוגמא: הטלת עיקול, מימוש נכס, הטלת הגבלות על רישיון נהיגה וחשבון בנק ועוד).
אם החשוד קיים חלק מההסדר, או חזר בו מההסדר לאחר חתימתו, התובע כאמור יגיש נגדו כתב אישום. אבל, במקרה כזה חל איסור על התובע לבקש מבית המשפט להטיל על אותו חשוד מאסר בפועל, אלא אם התגלו נסיבות חדשות שלא היו ידועות בזמן חתימת ההסדר.
יובהר למען הסר ספק, כי אם החשוד הודה בעבירה במסגרת ההסדר, הרי שהודאתו לא תשמש נגדו בהליך פלילי, אם הוגש נגדו לבסוף כתב אישום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה