יום ראשון, 20 במרץ 2016

מהו חוק סדר הדין הפלילי?



ההליך הפלילי כנגד נאשם אינו נתון ליד חופשית של מערכת המשפט או רשויות אכיפת החוק. מאחר והתחום הפלילי מחזיק בידו את הסמכות לשלול את חירותו של אדם, הרי שמראש קיים הכרח לסדר מסוים שיהווה את המסגרת לכל השלבים בתהליך, דבר שבא לידי ביטוי בחקיקת חוק סדר הדין הפלילי. במה בדיוק מדובר? להלן סקירה מקוצרת.

חוק הסדר הפלילי - 4 פרקים שמחולקים לסעיפי משנה

ההליך הפלילי כנגד אדם נחלק ל- 4 חלקים שונים, שכל אחד מהם מהווה פרק נפרד בחוק :
  • שלב המעצר - בשלב זה האדם נעצר בזירת האירוע או במקום אחר ומובל לחקירה. הסעיפים השונים בפרק זה מגדירים בדיוק את סמכויותיו של קצין המשטרה בהחלטה האם לחקור את הנאשם או לא.
  • חקירה פלילית - במהלך החקירה אוספת המשטרה את הראיות הנדרשות על מנת להחליט האם להגיש כתב אישום או לסגור את התיק בעילות הסגירה השונות. במידה והתביעה סבורה כי יש להעמיד לדין את הנאשם, היא מגישה כנגדו כתב אישום לבית המשפט, לא לפני ביצוע שימוע. חוק סדר הדין הפלילי מאפשר לקציני המשטרה או לתביעה לסגור את התיק ולא להעמיד לדין את הנאשם מחמת מספר עילות סגירה שהן "חוסר אשמה", "היעדר עניין לציבור", "היעדר ראיות".
  • המשפט הפלילי - אף הוא מתנהל ע"פ סדר קבוע שנקבע בחוק, דהיינו הקראת כתב האישום, עיון בכתב ההגנה, שמיעת העדויות ולאחר מכן ההחלטה.
  • לאחר המשפט - ישנה הזכות לכל אדם לערער על החלטת בית המשפט ולעבור לערכאה הגבוהה יותר. חשוב לציין כי ניסוח הערעור חייב להתבצע ע"י עורך דין פלילי מומחה על מנת שלא לגרום לבזבוז משאבי בית המשפט וכתוצאה מכך להסתכן בהחלטות מחמירות הרבה יותר.
כמובן שלכל פרק ישנם סעיפי משנה רבים שהופכים את ההליך הפלילי לסטנדרטי ללא קשר למקרה או רמת חומרתו. תת סעיפי חשובים שניתן לציין בתור דוגמא הם האפשרות של שוטר לעכב חשוד למשך מספר שעות, הארכת מעצר, שחרור בערובה, חובת שימוע בטרם הגשת כתב אישום ועוד. 

חשיבות ההסתייעות בעורך דין פלילי

חוק סדר הדין הפלילי מוכר לכל עורך דין שמתעסק בפלילים. מסיבה זו חשוב מאוד להתקשר עם עורך דין פלילי מומחה כאשר קיימת הסתבכות פלילית כלשהי. עורך דין מקצועי יוכל למצוא פרצות שיוכיחו כי הליכים מסוימים בוצעו שלא לפי הסדר או התנאים שמכתיב החוק, דבר שיכול להוביל לשחרור מהיר וביטול ההאשמות. בנוסף, עורכי דין מובילים מוכרים לתובעים ולקציני המשטרה כך שהיחסים הבינאישיים הללו עשויים להיטיב עם תוצאות המעצר והחקירה ב- "עידון" הסעיפים שיוגשו עם כתב האישום, אם בכלל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה