יום שלישי, 12 באפריל 2016

מחיקת רישום פלילי – לפתוח בחיים חדשים

 
רישום פלילי מהווה את התיעוד הפנימי שמצוי בידי המדינה ובו הפרטים אודות ההליך הפלילי שעבר אדם, כאשר הוגש נגדו כתב אישום והוא נשפט בבית המשפט. הערה זו מופיעה ככתם בחייהם של אנשים המעוניינים לשכוח ממאורעות העבר ולפתוח בחיים חדשים כאזרחים מן השורה. יחד עם זאת, המדינה מאפשרת לכל אדם למחוק את הרישום הפלילי לאחר תקופה מסויימת באמצעות בקשה מסודרת. כיצד מתחילים בתהליכי מחיקת רישום פלילי ומהו תפקידו של עורך הדין הפלילי בעניין? להלן כל המידע בנושא.

מחיקת רישום פלילי – למה הכוונה?

מחיקת רישום פלילי הינה מניעת הגישה מרוב בעלי העניין לתיעוד ההליכים כנגד מעשים פליליים שביצעתם שכבר עברו את שלב החקירה המשטרתית, ועברו לטיפול מערכת בתי המשפט. למעשה, המילה "מחיקה" מעט מטעה שכן הרישום הפלילי לעולם אינו נמחק בפועל אך לאחר שעושים זאת, הוא נגיש למספר מצומצם ביותר של ישויות ממשלתיות כגון לקציני משטרה בכירים, המוסד והשב"כ. 

כיצד מתבצע תהליך המחיקה?

ראשית כל חשוב לציין כי הרישום הפלילי נגדכם צפוי להימחק בכל מקרה ממחשבי המשטרה ולא יופיע בתעודת היושר שלכם לאחר תקופת ההתיישנות שלו. הסיבה לכך ברורה – כאשר אדם חוזר לדרך הישר אין סיבה שלא יתנתק ממעשי העבר ויפתח בדרך חדשה בחייו. המחיקה מתבצעת בכל מקרה ובאופן אוטומטי ללא צורך בבקשה לאחר תום תקופת ההתיישנות אשר תלויה בחומרת העונש ובמילים אחרות, במשך תקופת המאסר שנפסקה כנגד המורשע. למשל, כאשר הוטלה שנת מאסר על הנאשם, תקופת ההתיישנות תהיה שנת המאסר בנוסף לשבע שנות המתנה. כאשר מדובר בעד חמש שנות מאסר, יש להוסיף לתקופת המאסר גם 10 שנות המתנה עבור בגיר או 7 שנות המתנה עבור קטין. בכל מקרה, ניתן לפנות בבקשת חנינה לנשיא המדינה על מנת לקצר משמעותית את תקופת ההתיישנות הרבה לפני מועדה הרשמי. מחיקת רישום פלילי באפיק זה מחייבת את הגשת הבקשה באופן מסודר תוך מילוי כל הפרטים בטופס כגון פרטים אישיים, פרטים אודות העבירה שבוצעה ומה היה פסק הדין, תיעוד פניות קודמות לנשיא המדינה ונימוקים להגשת הבקשה. את בקשת המחיקה חשוב לבקש תוך ליווי מקצועי של עורך דין פלילי מקצועי ומיומן, בניסוח ובתזמון הנכונים.

מסמך זה נכתב בשיתוף עם משרד עורכי דין פלילי אסף דוק, עורך דין פלילי בדרום המתמחה במחיקת רישומים פליליים בכל סוגי העבירות ובהגשת בקשות חנינה לקיצור תקופת ההתיישנות שלהן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה